چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
دارالعلم

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از برگزاری دومین دوره اعتکاف علمی طلاب و فضلای مدرسه تابستانی دارالعلم با حضور و تدریس ۵۰ نفر از اساتید مطرح حوزوی و دانشگاهی مشهد و قم در حریم عالم آل محمد (ص) خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به جزئیات برگزاری این مدرسه علمی اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین دوره این مدرسه سال ۱۴۰۲ خوشبختانه با استقبال بالای مخاطبان مواجه شد، ما در این دوره میزبان اساتید و طلاب از سراسر ایران بودیم که برخی از این طلاب و اساتید همراه با خانواده و برخی نیز به صورت انفرادی به مشهد مقدس مشرف شدند و به مدت دو هفته با برنامه‌های علمی در دو نوبت صبح و عصر پذیرای آنان بودیم.

وی افزود: علاوه بر برنامه‌های آموزشی متعدد، اردوها و بازدیدهایی تدارک‌دیده‌شده بود که اساتید و طلاب از آن‌ها بهره بردند و متقاضی برگزاری دوره‌های بعدی این مدرسه شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جهانگیری ادامه داد: باتوجه‌به اینکه اصل برگزاری این مدرسه به سفارش تولیت آستان قدس رضوی بوده، در جلسات متعدد بر تداوم این دوره‌ها تأکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: ضمن ارتقا کمی و کیفی برنامه‌های موجود، برنامه‌ریزی شد تا دوره‌های بعدی این مدرسه نیز برگزار شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته مدرسه دارالعلم در قالب ۳ مدرسه ادبیات و تفسیر، فلسفه و کلام و فقه و اصول برگزار شد و امسال با اضافه‌شدن دو مدرسه دیگر در قالب ۵ مدرسه علمی با موضوعات، قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی و ادبیات و زبان فارسی با حضور ۵۰ نفر از اساتید برجسته قم و مشهد و سایر مراجع و بزرگان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدارک‌ دیده‌ شده است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: دومین دوره مدرسه علمی دارالعلم از تاریخ ۶ تا ۱۸ مردادماه برگزار می‌شود و تقریباً تمامی فضاهای موردنیاز و امکانات لازم اسکان، تغذیه و پذیرایی برای اعتکاف علمی دوهفته‌ای طلاب و اساتید در جوار بارگاه منور رضوی فراهم شده و همکاران در واحد پشتیبانی زحمات و تلاش‌های بسیاری را متحمل شده‌اند تا این دوره بهتر از سال قبل برگزار شود.

وی با تأکید بر این نکته که ما در کم‌وکیف برنامه‌های مدرسه دارالعلم هیچ دخالتی نداریم و همه برنامه‌ها توسط حوزه علمیه خراسان انجام می‌شود، ابراز کرد: از بین ۵ مدرسه دارالعلم، یک مدرسه به گروه علوم قرآنی دانشگاه علوم اسلامی رضوی واگذار شده که اساتید مطرحی از قم و مشهد در این مدرسه حضور خواهند داشت.

تشریح جزئیات مدرسه قرآن و حدیث

وی خاطرنشان کرد: مدرسه تابستانه قرآن و حدیث که ذیل مدرسه تابستانی دارالعلم فعالیت خواهد کرد از ۶ تا ۱۸ مرداد فعال شده و علاوه بر اجرای برنامه صبحگاهی، برنامه پرسش‌وپاسخ علمی تدارک‌دیده‌شده که در هفته اول در محضر آیت‌الله سیدان خواهیم بود و پس از آن از محضر حضرت آیت‌الله‌ جعفر سبحانی بهره‌مند خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: در مدرسه قرآن و حدیث در نوبت ظهر و بعدازظهر از محضر حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد ایروانی از استادان توانمند در مباحث قرآنی، بهره‌مند خواهیم شد و در این دوره به تبیین روش‌شناسی و قواعد تفسیر و پاسخ به شبهات در این حوزه خواهد پرداخت.

وی تصریح کرد: همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود مرویان که سال‌ها در حوزه تفسیر موضوعی فعال می‌باشد نیز در این مدرسه به «روش‌شناسی تفسیر موضوعی» خواهند پرداخت و دکتر محمدعلی رضایی کرمانی از اساتید دانشگاه فردوسی در گروه قرآن و حدیث به تدریس «ترجمه قرآن بایدها و نبایدها با نگاهی به یافته‌ها و شنیده‌های حوزه ترجمه قرآن» می‌پردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نصیری «کاربرد اصولی در فهم قرآن» را با نگاهی به مباحث جدید ارائه می‌دهد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی راد در حوزه «ظواهر قرآن و تحلیل انتقادی برداشت‌های استحسانی» تدریس خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امسال توفیق شده در این دوره‌ها، از محضر حجت‌الاسلام المسلمین علی‌اصغر ناصحیان در خصوص بحث «محکم و متشابه قرآن» بهره‌مند شویم، اظهار کرد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد نیز در این دوره بحث «جایگاه قرآن و سنت در فهم دین» را تبیین خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه موضوع دیگر این دوره‌ها را، دستاوردها و رویکرد مستشرقان به قرآن ذکر کرد و گفت: دستاوردهایی که رویکرد مستشرقان به قرآن دارند از موضوعات مهمی است که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی مطرح خواهد شد و دکتر ابراهیم روشن‌ضمیر «روش‌شناسی قرآن‌پژوهی یا دین‌پژوهی مستشرقان» را برای طلاب تبیین خواهد کرد.

وی تأکید کرد: در واقع در یک نگاه کلی، اساتید به زیر بناها و روش‌هایی که برداشت از قرآن به‌وسیله آن ممکن می‌شود و برداشت صحیح را فراهم می‌آورد، اشاره خواهند کرد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha